Info - Maintanance Blade

Ringkasan dari perbincangan dengan rakan BLADE:



Head dipenuhi minyak petrol. kena tunggu. Baru boleh start moto balik. gara-gara overflow :


Selalu amalkan start jangan pulas throttle dan tarik clutch....insyallah selamat...
kalau rajin buka plag...crank engine dengan letak kain kat tmpt plag dua tiga kali..cuci plag n try lagi skali.....



Ada pomen ni kata. Sebagai pengguna engine v-twin yang kasaq eloklah kita gunakan minyak enjin SAE 15w50. Oleh yg demikian, x perlulah kita refill minyak enjin moto kita. Apakah pandangan bladers sekalian:


Minyak enjin gred 10w/40 paling baik tukarlah setiap 3k km (weekend ride) kalau lenjan slalu check setiap 1k dan topup kalau kurang dari 'full'. Ingat, v-twin ni manja sket..mau jaga btoi2 minyak injin....tapi, kalau selalu jalan jauh, pakai yg pekat sikit sbb rolling injin akan memanaskan minyak injin yang pekat...mcm 15w50 ok la. Tukar setiap kali nk konvoi lebih 500km. Untuk perlindungan lebih lama pada enjin yg selalu konvoi, dicadangkan guna minyak 4t 10w50 fully synthetic. Tapi nak pesan satu...jangan sesekali guna additive engine mcm X1R atau MotorUP ke dlm engine.... sebab blade ni guna klac basah ...nanti jadi klac slip...bunyi je laju...tp lari mcm sipot....engine pun akan JEM.... lain la kalau nak pakai pada motor yg klac kering mcm ducati.....memang digalakkan untuk prestasi yang cemerlang...untuk blade cukup sekadar minyak engine sahaja....



Agak2 blade ni kalau masuk tayar saiz apa yg sesuai...170.06.17 ok tak utk 250cc


Maximum saiz 160.. jgn besar-besar.. efek top speed.. nanti moto berat.. 160 dh cukup.. dh besar dah tuh..
depan: 120 blakang: 160/17
shinko memang lepas 160. tp kalau BT tak lepas stakat 150 jer..... tp shinko kalau ride time panas mmmg grip...corner sampai cecah tongkat pun ok lg



Part bleh pakai tambah2:


Single arm VFR400...
Kabel brake boleh pakai vespa punya...hahaha...........
swing arm belakang boleh guna yg vfr800... single arm....gempak....!!!
yang penting brek belakang kawa punya
kalau ada duit masuk caliper nissin.....ok skit...sbb brek belakang ni bila basah tak mau lekat...licin....
pad brake pakai honda rider...dasattttttttttt
oil filter masuk scooter vs punya baru 7 hengget...jimatttt

17 ulasan:

  1. Naza blade 650cc pakai tayar 180/17 ok tak

    BalasPadam
    Balasan
    1. Berat sedikit, kalau guna 170/17 pon dah ok...klau tak ride jauh atau nak melawa, bolehla guna 180/17 tu...

      Padam
  2. bagaimana mahu mengurang bahang enjin semasa ride santai ...naza blade 650

    BalasPadam
  3. Master brake pump jem... Brek belakang... Boleh kacuk dengan model lain tak? Sebab bengkel kata tak boleh servis memang kena tukar seketul. Alang2 tukar nak Cari model yang lasak sikit.

    BalasPadam
  4. Saya guna Naza Blade 250R carburator. Kenapa minyak petrol boleh masuk dalam tamgki minyak 4t? Bagaimana nak check masalah ni?

    BalasPadam
  5. Saya guna Naza Blade 250R carburator. Kenapa minyak petrol boleh masuk dalam tamgki minyak 4t? Bagaimana nak check masalah ni?

    BalasPadam
  6. so boleh la masuk VFR400 atau VFR800...
    sye guna blade 250r ..ada beza ke 400 dgn 800?....

    BalasPadam
  7. nk pakai single arm ni.. rim asal dpt guna ke? or kena pakai rim khas untuk single arm??? ..

    BalasPadam
  8. nk pakai single arm ni.. rim asal dpt guna ke? or kena pakai rim khas untuk single arm??? ..

    BalasPadam
  9. Biasa rim mai dgn arm view sample kt google

    BalasPadam
  10. Sebab apa jika blade 250 masa bawak tak ringan seperti dulu ? Jadi berat nak pegi ...

    BalasPadam
  11. cuba servis brake depan blakang..kadang2 caliper da karat bahagian dalam..saya pernah kene..

    BalasPadam
  12. Nak tanya guys. Sy pengguna naza blade naked 2008 naked carburator. Meter naza blade sy dah padam. Kat mane sy boleh dapatkan ganti? 2nd pon

    BalasPadam
  13. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  14. Kenapa semasa enjin panas nak start starter jadi berat ? Bila enjin dah sejuk ok pulak..sekali crank dah hidup? NB65 carby

    BalasPadam